لطفا منتظر باشید

معرفی هیوندای ولستر

اجاره هیوندای ولستر
اشتراک گذاری

معرفی هیوندا ولستر یکی از جذاب ترین خودروها نزد مخاطبان ایرانی ، از بارزترین خصوصیات این خودرو طراحی زیبا و دل فریب آن است.

تاریخچه

هیوندایی ولاستر یا ولستر خودرویی کوپه سه در بود که از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۲ در کره جنوبی تولید شد.

این خودرو در کلاس خودرو کامپکت کوچک قرار گرفته و طراحی آن خودروهای موتور جلو-محور جلو بوده‌است. سیستم جعبه‌دندهٔ آن ۶ دنده به صورت دستی و اتوماتیک است.

این خودرو از امکانات خوبی نیز بهره‌مند می‌باشد. هیوندای ولاستر ابتدا در دو تیپ عادی و توربو قابل خریداری بود ولی اکنون هیوندای این دو تیپ را باهم ترکیب کرده‌است و آن را با نام ریمیکس لیمیتد ادیشن نیز به فروش می‌رساند. همچنین هیوندای ولاستر در سال ۲۰۱۱ موفّق به دریافت جایزه طراحی سال شد.

هیوندا ولستر در ایران

نخستین نمونه‌های هیوندای ولستر، حدود سه سال پس از معرفی این خودرو، در سال 2014، به ایران آمدند. علی‌رغم این‌که مشخصات فنی هیوندای ولستر عرضه شده در بازار کشور ما چندان چشم‌گیر نبود، اما چهره متفاوت و دوست‌داشتني این خودرو باعث شد تا بسیاری از جوانان و بانوان متمول جذب آن شوند و این ها‌چ‌بک کوپه در ابتدا با استقبال نسبتاً خوبی در بازار ایران روبه‌رو شود.

اما به‌‌دلیل کشش پایین بازار خودرو ایران برای چنین خودروهایی، رفته‌رفته بازار هیوندای ولستر نیز اشباع شد و آمار فروش آن به‌میزان قابل توجهی افت کرد. این مسئله، باعث شد تا واردات هیوندای ولستر دیگر صرفه اقتصادی چندانی نداشته باشد و این خودرو از سال 2016 به بعد، در بازار کشور ما عرضه نشد. نسل دوم هیوندای ولستر نیز از سال 2018 روی خط تولید قرار دارد، اما به دليل توقف واردات خودرو، تاکنون راهي به بازار ايران نداشته است.

خصوصیات زیبایی شناختی هیوندا ولستر

هیوندای ولستر با ساختار متفاوت سه‌درب (یک درب در سمت راننده و دو درب در سمت مقابل) و المان‌هایی مانند شیب تند سقف، رینگ‌های بزرگ و گل‌گیرهای پُف‌کرده، آمده بود تا روي ديگر برند هیوندای را به جهانيان نشان دهد و قشر جوان را به‌سمت خود بکشاند که می‌توان گفت در این کار موفق ظاهر شد.

نکته جالبی که در‌مورد هیوندای ولستر وجود دارد، این است که این خودرو برخلاف اکثر خودروهای موجود در بازار کشور ما، با طیف رنگی بسیار متنوعی در بازار موجود است و در حال حاضر، می‌توان هیوندای ولستر را در رنگ‌های شاد و خاصی مثل زرد، سبز، آبی و نارنجی خریداری کرد.

خصوصیات فنی هیوندا ولستر

هیوندای ولستر با مجهز شدن به پیشرانه و گیربکس مذکور، برای پیمودن هر صد کیلومتر مسافت در سیکل ترکیبی، به 7/5 لیتر سوخت نیاز دارد و قادر است طی زمان 11/5 ثانیه، خود را از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر در ساعت برساند.

حال که به سیستم MPI در این پیشرانه اشاره کردیم، خالی از لطف نیست که اطلاعات مختصری نیز در مورد سیستم مذکور کسب کنیم. MPI مخفف عبارت Multi Point Injection به معنی تزریق چند‌نقطه‌ای است. در این سیستم، انژکتور سوخت را با فشار بالا درون منیفولد هوا اسپری می‌کند؛ سپس مخلوط سوخت و هوا وارد سیلندر می‌شود و می‌سوزد.

محاسبه این مورد ‌که در هر لحظه چه مقدار سوخت به منیفولد هوا تزریق شود، بر‌عهده ECU خودرو است که این کار را با استفاده از انواع سنسورها انجام می‌دهد. مهم‌ترین مزیت پیشرانه‌های MPI، استهلاک بسیار پایین آن‌ها است.

مشخصات فنی هیوندای ولستر مدل 2016 کمی با مدل‌های قبلی متفاوت است.ولستر از سال 2013 تا 2016 هیچ تغییر آپشن خاصی نداشت ولی از آنجایی که اکثر مدل‌های 2016 آن به موتور GDI مجهزند، بنابراین ارزش قیمتی مدل‌های 16 آن بسیار بیشتر از نسخه‌های قدیمی‌تر این کره‌ای است. موتورهای GDI هم قدرت و گشتاوری بالاتری دارند و هم به لطف پاشش مستقیم بنزین (برخلاف MPI با پاشش غیر مستقیم)، مصرف سوخت کمتر و راندمان بهتری دارند. دقت کنید که نسخه‌های فول ولستر باید این 6 آپشن مهم را داشته باشند: کروز کنترل، شش ایربگ، سه گرمکن (جلو+فرمان)، دو سردکن (جلو)، سیستم پخش حرفه‌ای با ساب و نهایتا کیلس استارتر

 

بالا