لطفا منتظر باشید

اجاره ماشین بدون چک

اجاره ماشین بدون چک
اشتراک گذاری

سرمایه اصلی شرکت ها و موسسات اجاره خودرو بعد از جلب اعتماد و رضایت مشتریان ، ناوگان خودرویی شان می باشد. در صورتی که این شرکت ها توسط ظرفیت های قانونی، اعتبار و امنیت سرمایه شان را تضمین نکند، دچار اتفاقات و شکست های جبران ناپذیری خواهند شد. از اسنادی که برای تضمین بازگشت خودرو توسط شرکت های اجاره خودرو محسوب می شود دسته چک می باشد. به همین دلیل یکی از مدارک لازم برای اجاره خودرو دریافت یک فقره چک به ارزش روز خودرو است.

اما سوال این جاست، که آیا اجاره ماشین بدون چک امکان پذیر است؟ در پاسخ این سوال باید گفت: اگر به هر دلیلی فرد اجاره کننده خودرو قادر به صدور چک شخصی نباشد در این حالت می تواند سفته ای به قیمت روز خودرو به شرکت اجاره خودرو تحویل دهد. اما اگر فرد امکان ارائه سفته را هم نداشته باشد شرایطی دیگری وجود دارد. در این مقاله می خواهیم بدانیم تحت چه شرایطی می توان نسبت به اجاره ماشین بدون چک اقدام کرد، پس تا انتها همراه ما باشید.

اجاره ماشین بدون سفته

سفته همانند چک نوعی سند تجاری است. شخصی که سفته صادر می کند براساس آن متعهد می شود که مبلغ مشخص شده ای را در زمانی تعیین شده به گیرنده سفته پرداخت کند. به همین خاطر با استفاده از سفته در قراردادهای اجاره خودرو تضمین خواهد شد که خودرو در زمان مقرر به شرکت اجاره دهنده خودرو عودت داده شده و سفته نیز به مشتری برمی گردد.

البته باید گفت سفته اوراق بهادار بحساب می آید و برای ضمانت رقم های بالا مناسب نیست. اما اگر که امکان صدور چک وجود نداشته باشد می توان از سفته که سندی معتبر برای ضمانت قرارداد است استفاده کرد.

اجاره ماشین بدون ودیعه

همانطور که در مطالب پیشین اشاره کردیم، چک و یا سفته ای که به عنوان ضمانت داده می شود باید به ارزش روز خودرو مورد نظر باشد، ولی فردی که خودرو را اجاره می کند باید ضمن مبلغ گفته شده، 10 درصد ارزش خودرو را نیز تحت عنوان دپوزیت یا ودیعه در زمان عقد قرارداد به شرکت پرداخت کند. اما علت این کار چیست؟

با توجه به اینکه ماشین یک کالای مصرفی است، فرد اجاره کننده پس از دریافت خودرو به مدت مشخصی خودرو را در اختیار دارد و پر واضح است که خطرات زیادی مانند: سرقت ، تصادف ، صدمه به خودرو ، انجام تخلف رانندگی و… ممکن است پیش بیاید و شرکت اجاره دهنده خودرو مجبور به پرداخت هزینه خسارت باشد.

به همین دلیل شرکت های اجاره خودرو با پیش بینی این موضوع اقدام به دریافت می کنند تا اگر مشکلی برای خودرو پیش آمد از طریق ودیعه بتوانند آن را جبران کنند. در صورتی که مشکلی پیش نیاید پس از تحویل خودرو بلافاصله مبلغ ودیعه به مشتری برگشت داده می شود.

اجاره خودرو بدون سند

گاهی اوقات شرکت هایی که خودرو اجاره می دهند از فرد اجاره کننده سند ملکی درخواست می کنند. زیرا ممکن است میزان دپوزیت یا ودیعه به حدی باشد که امکان پرداخت آن وجود نداشته نباشد.

برای مثال شاید فردی قصد داشته باشد خودرویی به ارزش 8 میلیارد تومان اجاره کند در این شرایط باید مقدار 800 میلیون تومان به عنوان ودیعه نزد شرکت قرار دهد تا بتواند ماشین را اجاره کند.

این حالت کمی به نظر مشکل می باشد. به همین خاطر اکثر کسانی که خودرو های لوکس یا سنگین و یا به مدت چند هفته و یا ماه اجاره می کنند، با قرار دادن سند ملکی نزد شرکت، بازگشت خودرو را تضمین می کنند.

یعنی سند ملکی فرد اجاره کننده خودرو به امانت در گاوصندوق شرکت نگهداری می شود و هنگام تحویل  خودرو به شرکت ، سند ملکی تحویل صاحبش داده می شود.

حال این سوال مطرح می شود که آیا اجاره خودرو بدون سند ممکن است ؟ باید گفت بله همانطور پیش تر هم اشاره کردیم گذاشتن سند نزد شرکت تنها یکی از روش هایی است که برای ضمانت بازگشت خودرو بکار گرفته می شود و فرد اجاره کننده می تواند از دیگر روش ها مثل: وجه نقد ، طلا، چک و سفته و ارز و حتی خودروی شخصی خود نیز استفاده کند.

به عنوان سخن پایانی باید گفت امروزه شرکت های اجاره خودرو دارای شرایطی هستند که به هر شکلی می توانید از آن ها خودرو اجاره کنید. کافی است شرکت مطمئنی پیدا کرده و به آن مراجعه نمایید.

 

بالا