لطفا منتظر باشید

معرفی خودروهای برقی شرکت تویوتا

معرفی خودروهای برقی شرکت تویوتا
اشتراک گذاری

در رابطه با خودروهای الکتریکی، امروزه به دلیل توجه به مسائل زیست محیطی و کاهش آلودگی ناشی از استفاده از سوخت‌های فسیلی، شرکت‌های خودروسازی بزرگ در حال تولید خودروهای برقی و تحقیق و توسعه روی این خودروها هستند تا بتوانند کارایی آن‌ها را بهبود بخشند و به این ترتیب بازار رو به توسعه این خودروها، شرکت‌های خودروسازی را به سمت سرمایه‌گذاری در این زمینه جذب می‌کند. خودروسازی تویوتا هم از این قاعده مستثنا نبوده و بخش عظیمی از توجه خود را به سمت ساخت و تحقیق روی خودروهای الکتریکی متمرکز کرده است.

تویوتا موتور، یک شرکت چندملیتی ژاپنی تولیدکننده انواع خودرو و ماشین‌آلات مختلف است که در شهر تویوتا در شهر آیچی ژاپن قرار دارد. این شرکت که هم‌اکنون یکی از بزرگترین شرکت‌های خودروسازی جهان است، در 1937 میلادی تاسیس شد و اولین خودروی سواری خود را تحت عنوان تویوتا ای‌ای روانه بازار کرد و امروزه صاحب برندهای بزرگ و مشهوری همچون دینا، دایهاتسو، سایون، لکسوس و هینو موتورز است.

در اینجا به برخی از تولیدات این ابرشرکت خودروسازی در زمینه خودروی الکتریکی می‌پردازیم.

 

برنامه‌های شرکت تویوتا در زمینه خودروی الکتیکی

شرکت ژاپنی تویوتا با اشاره و انتقاد از انتقال کامل به استفاده از خودروهای الکتریکی به دلیل اینکه با افزایش استفاده از خودروهای الکتریکی، تامین انرژی الکتریکی مورد نیاز برای شارژ این خودروها باعث فرسوده شدن شبکه‌های برق و درنتیجه افزایش مجدد استفاده از سوخت‌های فسیلی و انتشار کربن خواهد شد، در حال تحقیق روی تولید خودروهای الکتریکی هیبریدی و خودروهای سوخت هیدروژنی است.

به گفته کارشناسان، این شرکت قصد دارد محبوبیت وسایل نقلیه برقی را با ارائه بیش از 10 مدل خودروی خود به بازار جهانی تا اوایل 2020 سرعت بخشد. این شرکت ژاپنی همچنین با تحقیق روی باتری‌های حالت جامد با کارایی بالا، هدف تولید اتومبیل الکتریکی با باتری حالت جامد و فروش آن را دارد.

خودروی تمام الکتریکی bZ4X

کمپانی خودروسازی تویوتا، در معرفی خودروهای جدید هیبریدی بسیار سریع عمل کرده است اما علی‌رغم نوآوری‌هایی که در زمینه باتری حالت جامد داشته، در معرفی باتری‌های این خودروهای الکتریکی نسبت به رقیبان سرعت عمل خوبی ندارد.

این شرکت، اخیرا در زمینه معرفی خودروهای تمام الکتریکی خود نیز رویکرد خوبی از خود نشان داده است؛ چراکه با معرفی کانسپت Toyota bZ4X که اولین نمونه آن را در سال 2022 ارائه خواهد داد پرچمدار خودروهای تمام الکتریکی خود را به بازار عرضه کرد.

خودروهای هیبریدی شرکت تویوتا

 

تویوتا که پیشتاز خودروهای شاسی بلند در جهان است، در سال 2021 نیز یک خودروی هیبریدی به نام Venza به بازار جهانی معرفی کرد. خودروی هیبریدی نوعی از خودروست که برای حرکت از ترکیب دو یا چند منبع مجزای قدرت استفاده می‌کند.

تویوتا ونزا، از خودروهای الکتریکی جدید شرکت تویوتا که با قدرت محرکه‌ هیبریدی و سامانه‌ی تمام‌چرخ متحرک عرضه می‌گردد، از پیشرانه‌ چهارسیلندر ۲/۵ لیتری و سه موتور الکتریکی استفاده می‌کند.

این خودرو با قدرت ۲۱۹ اسب‌بخار، به لحاظ فنی مشابه خودروی Rav4 هیبریدی است. Rav4 نیز یکی از خودروهای هیبریدی تویوتاست که سرعت خود را در ۷/۸ ثانیه، از صفر تا صد کیلومتر‌بر‌ساعت می‌رساند. Rav4 با مدل جدیدتر Rav4 prime نیز ارائه شد که قابلیت سوئیچ از هیبریدی به تمام الکتریکی را بدون هیچ مشکلی در خود دارد.

دو خودروی Corolla و Camry نیز دو خودروی هیبریدی دیگر تویوتا هستند که در سال 2022 عرضه خواهد شد. کرلا به دلیل طراحی منحصر به فرد و کمری به دلیل موتور نیروی دینامیکی خود، جایگاه مهمی در بین خودروهای هیبریدی تویوتا خواهند داشت.

تویوتا در سال 2021، خودروهای هیبریدی دیگری به نام‌های Highlander، Avalon و Sienna ارائه نمود. تویوتا در سیِنا نیز همانند مدل ونزا از سیستم تمام‌چرخ متحرک استفاده نموده است که این سیستم، قابلیت کنترل خوب و سفرهای خارج از جاده‌های شهر را نیز فراهم می‌کند.

تویوتا آوالون نیز از تکنولوژی‌های شاخصی همچون موتور نیروی دینامیک و یک باتری با طول عمر بالا استفاده می‌کند.

تویوتا هایلندر که نسبت به دو خودروی دیگر پیشرفته‌تر است، ویژگی‌های شاخصی همچون کنترل بهتر قدرت و عملکرد بهتر دارد.

 

نگاه کلی

خودروسازی تویوتا، تاکنون 55 مدل خودروی الکتریکی به بازار معرفی نموده است و در نظر دارد با معرفی 15 مدل دیگر تا سال 2025، تعداد محصولات وسایل نقلیه برقی خود را تا 4 سال آینده به رقم 70 مدل برساند.

البته این برنامه تویوتا قسمتی از یک طرح بزرگتر برای توسعه و گسترش خط تولید خودروهای الکتریکی و مخصوصا تمام الکتریکی خود تا سال 2050 و همچنین کنار گذاشتن کامل خودروهای با موتورهای احتراق درونی است.

بالا