لطفا منتظر باشید

IDP یا گواهینامه رانندگی بین المللی

international driving license
اشتراک گذاری

IDP یا گواهینامه رانندگی بین المللی سندی حاوی ترجمه رسمی گواهینامه رانندگی ملی شما است .که از طریق شبکه جهانی سازمان‌های AIT/FIA صادر می‌شود. اگر توریست ها و مسافران بخواهند در خارج از کشور خود رانندگی کنند باید یک  IDP یا گواهینامه بین المللی  به همراه خود داشته باشند.

داشتن یک IDP به این معنی است که شما می توانید بدون نیاز به امتحان یا آزمون رانندگی در کشورهای خارجی رانندگی کنید. برای دریافت گواهینامه رانندگی بین المللی IDP، باید قبل از سفر به کانون جهانگردی و اتومبیلرانی جمهوری اسلامی ایران در شهر محل اقامت که گواهینامه رانندگی ملی برای شما صادر گردیده مراجعه و یا با مراجعه به سامانه صدور گواهینامه ملی به نشانی https://idp.taci.ir اقدام به ثبت درخواست نمائید .

IDP یا گواهینامه بین المللی جایگزین گواهینامه رانندگی ملی شما تنها برای رانندگی در خارج از کشور صادر میگردد و باید بدانید که  همیشه باید IDP خود را همراه با گواهینامه رانندگی ملی خود همراه داشته باشید.

تاریخچه صدور گواهینامه رانندگی بین المللی یا IDP

مجوز صدور گواهینامه رانندگی بین المللی در کشورهای خارجی از سال 1926 توسط سازمان ملل از طریق 4 کنوانسیون بین المللی تنظیم شده  و توسط اکثر کشورهای جهان به امضا رسیده و پایبند قوانین و مقررات هستند. در حال حاضر دو کنوانسیون 98 درصد کشورهای جهان را پوشش می دهند: یک کنوانسیون 1949 ژنو و دو کنوانسیون 1968 وین که تقریباً همه افراد ( مسافران ) تحت مقررات این دو کنوانسیون قرار گرفته اند .

مراجع صدور مجوز idp در کشورهایی هستند که طرف قرارداد یکی از کنوانسیون های سازمان ملل متحد در بخش ترافیک جاده ای باشند. اکثر کشورها  وظیفه صدور مجوز idp را به باشگاه های اتومبیلرانی و انجمن های اتومبیلرانی محول می کنند. به همین دلیل است که باشگاه‌های AIT و FIA بزرگترین سازمان صادرکننده IDP در جهان هستند.

چرا باید گواهینامه بین المللی یا IDP را همراه خود داشته باشیم ؟

مجوز رانندگی بین المللی (IDP) یکی الزامات قانونی  و مهم برای رانندگی در بسیاری از کشورهای خارجی است که میتواند یک سند مسافرتی تنظیم شده توسط سازمان ملل برای منافع و ایمنی شما باشد.

توریست ها و مسافران میتوانند ابتدا الزامات IDP مقصد خود را قبل از سفر بررسی و بدون کوچکترین دغدغه ای تا زمانی که دارای گواهینامه رانندگی بین المللی معتبر هستند در تمام کشورها به غیر از کشور محل اقامت خود رانندگی کنند. همان طور که گفته شد ابتدا الزامات IDP مقصد خود را قبل از سفر بررسی کنید زیرا این یک الزام برای کرایه ماشین در بسیاری از کشورها است. رعایت نکردن این الزام ممکن است یک جرم کیفری یا مدنی باشد و ممکن است عواقب جدی داشته باشد. رانندگی بدون IDP ممکن است باعث حذف تعهد بیمه نامه مسافرتی شما در صورت ادعای خسارت یا خسارت ناشی از رانندگی در خارج از کشور شود.

بالا