لطفا منتظر باشید

خودروهای تشریفاتی در ایران

formalit
اشتراک گذاری

خودروهای تشریفاتی، وسیله‌ای برای قدرت‌نمایی سیاسیون یک کشور و نشانه‌ای از اقتدار محسوب می‌شوند. گاهی نیز، افراد عادی لوکس پسند می‌توانند از آن‌ها برای نشان دادن قدرت خودر در بیزنس‌ها و جلب توجه و اعتماد استفاده کنند. خبر خوب اینکه لزومی به مالکیت این ماشین ها نیست و شما می‌توانید توسط شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات تشریفاتی، آن‌ها را اجاره کنید.

خودروهای تشریفاتی گاهی نقش زینتی ندارند و اغلب دارای ویژگی‌های خاصی از قبیل ضدگلوله بودن هستند و ضامن امنیت سیاسیون و افراد صاحب منسب در قدرت سیاسی کشور هستند.

امروزه در کلان‌شهرهای ایران به ویژه در پایتخت سیاسی کشور، یعنی تهران، جلسات کاری و سیاسی مهم با حضور میهمانان مختلف داخلی و خارجی برگزار می‌شود؛ بنابراین در اختیار داشتن خودروهای تشریفاتی در هنگام برگزاری اجلاس، همایش‌ها، سمینارها و فعالیت‌های ارگان‌ها و شرکت‌های بزرگ دولتی و خصوصی بسیار حائز اهمیت است.

خودروهای تشریفاتی دولتمردان و رجال سیاسی

اگر نگاهی به تاریخ بیاندازیم، تقریبا اولین خودروهای تشریفاتی که از کشور فرانسه وارد شد، خودروی 605 بود. 605 که همزمان با ورود اولین خودروهای 405 شرکت پژو فرانسه، به کشور وارد شد مورد استقبال سران دولت گرفت و جزئی از ناوگان تشریفاتی ایران شد و کمی بعد تعداد بیشتری از آن درخواست داده شد.

پژو 605، بسیار شبیه به 405 بود اما برتری‌های فنی و داخلی زیادی نسبت به آن داشت. کابین بزرگتر در کنار امکانات مفید و تعمیرات ساده آن باعث شد تا خودروی پژو 605، امروزه نیز در بین خودروهای تشریفاتی توسط رجال سیاسی کشور مورد استفاده قرار گیرد.

صنعت خودروسازی ایران از بیش از 15 سال پیش تعدادی خودروی شش درب لیموزین را تولید کرده است که تعدادی از پژوهای 405 لیموزین، گاهی هنوز هم در برخی از خیابان‌ها نیز مشاهده می‌شود. پس از لیموزین 405، نمونه سمند برای کاربردهای تشریفاتی با نام سمند سریر ساخته شد که خیلی مورد استقبال قرار نگرفت.

این روزها دولت‌مردان کشور ایران گاهی از خودروهای قدیمی ساخت اروپا نیز استفاده می‌کنند. انواع پژو، مرسدس بنز و ب ام و های سری پنج و سری هفت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

خودروهای تشریفاتی ترانسفر

به غیر از عبور و مرور برای رفتن به جلسات و ادارات، از مهم‌ترین کاربردهای خودروهای تشریفاتی ترانسفر فرودگاهی است. این خودروهای تشریفاتی بیشتر برای استقبال از سران و مقامات دیگر کشورها و یا رجال سیاسی ایرانی و… استفاده می‌شود. به عنوان نمونه ماشین ون ترانسفر خودرویی مناسب برای این کاربرد است.به عنوان مثالی از ون‌های تشریفاتی، خودروی مدل اسپرینتر از شرکت مرسدس بنز که به طور خاص برای موارد خاص اورژانسی و ویژه ساخته شده می‌تواند گروهی از همراهان مقامات را جابه‌جا کند یا تجهیرات نظامی و ارتباطی را به مناطق مختلف انتقال دهد.

این خودرو دارای پوشش زرهی بوده و برای مقابله با حملات تروریستی مقاوم است. در کشورمان ایران، یکی از کاربردهای ون اسپرینتر استفاده از آن به عنوان خودروی آمبولانس مراکز اورژانس پزشکی است.

 

اجاره خودروهای تشریفاتی

گفتنی است که استفاده از خودرو های تشریفاتی تنها مختص سیاستمداران و افراد مهم جامعه نیست. امروزه این موضوع عمومیت بیشتری دارد و شاهد استفاده بسیاری از مردم عادی از این خودروها در سطح شهر هستیم.

ذکر این نکته نیز ضروری است که قیمت خرید این خودروها بالاست به خصوص که تعداد تولید این خودروها چندان زیاد نیست؛ بنابراین برای استفاده کوتاه مدت از ماشین‌های تشریفاتی، افراد بسیاری تصمیم به اجاره آن‌ها می‌گیرند.

گاهی نیز نیاز به یک راننده حرفه‌ای و مجرب برای استفاده از این خودروها وجود دارد و برای استفاده از خودروهای تشریفاتی بایستی یک راننده شخصی نیز استخدام نمود. معمولا رانندگان این نوع خودروها آموزش‌دیده و مجرب هستند و با آداب تشریفات آشنایی کامل دارند. گاهی نیز که از میهمانان خارجی استقبال می‌شود، استخدام راننئه مسلط به زبان انگلیسی ممکن خواهد بود.

بنابراین خودروهای تشریفاتی را می‌توان با راننده و بدون راننده کرایه کرد و هر فرد، سازمان یا نهاد دولتی یا خصوصی قادر خواهد بود خودرو تشریفاتی متناسب با نیاز خود را به صورت ساعتی، روزانه، هفتگی و یا ماهانه اجاره کند و مهمانان ویژه خود را جابه‌جا کند.

قیمت ماشین‌های تشریفاتی متناسب با مدل، امکانات، راننده، ساعت کرایه و مسافتی که طی خواهد کرد، که متفاوت است.

چنانچه گفته شد اجاره اینگونه ماشین ها برای استقبال از میهمانان کاری و سیاسی در فرودگاه و جابه‌جایی امن و مقتدرانه آن‌ها به مکان اقامت و یا به مکان برگزاری همایش‌ها، سمینارها و یا اجلاس‌های کاری و سیاسی اهمیت بسیار زیادی دارد.

با اجاره خودروهای تشریفاتی که دارای مدرن‌ترین و باکیفیت‌ترین امکانات روز هستند می‌توان از میهمانان ب صورت آبرومندانه استقبال کرد.

بالا