لطفا منتظر باشید

هر آنچه درباره خودروسازان داخلی باید بدانید

هر آنچه درباره خودروسازان داخلی باید بدانید
اشتراک گذاری

با پیشرفت جوامع و رشد نیازهای بشر، صنایع گوناگونی در سطح جهانی ایجاد شده است. یکی از معروف ترین موسسات در تحلیل صنعت های مختلف و داده های آنها، IBIS World می باشد. طبق رصد و بررسی این موسسه، سه تا از صنعت های بزرگ و پر رونق به ترتیب عبارتند از: نفت و گاز، داروسازی و خودروسازی. صنعت خودروسازی در جهان، به دلیل احتیاج انسان ها به خودرو برای رفت و آمد و کسب کار، محبوبیت بسیار بالایی دارد.

در این صنعت، ابتدا خودروهای مورد نظر طراحی می شوند؛ سپس توسعه می یابند و در ادامه توسط خودروسازان تولید و در انتها روانه بازار برای فروش می شوند. خودروهای عرضه شده دارای کیفیت، کارکرد و قیمت متفاوتی هستند که طیف بسیار وسیع و گوناگونی را شامل می شوند.

طبق آخرین آمارهای منتشر شده در سال ۲۰۱۹، کشور چین با تولید ۲۱ میلیون خودرو، در صدر بزرگترین کشور های تولید کننده خودرو قرار دارد و در ادامه، کشور ایالات متحده آمریکا با ۱۶ میلیون خودرو و کشور جمهوری اسلامی ایران با تولید ۹۵۵ هزار خودرو در جایگاه هجدهم قرار دارد.

برندهایی همچون تویوتا و فولکس واگن در سطح جهانی و ایران خودرو و سایپا در سطح خاورمیانه از جمله معروف ترین خودروسازان می باشند. ما در این مقاله، خودروسازان داخلی و خارجی را به شما معرفی خواهیم کرد؛ همچنین به بررسی محصولات و تولیدات این شرکت ها می پردازیم؛ برای کسب آگاهی و اطلاعات، خواندن این مقاله مفید را به شما پیشنهاد می کنیم پس با ما همراه باشید.

تاریخچه خودروسازان داخلی

تاریخچه خودرو در ایران به دوره قاجاریه بازمیگردد که برای نخستین بار از شرکت فورد، خودرویی وارد ایران شد. پس از آن چندین خودروی دیگر از شرکت های مختلف، در سال های ۱۲۸۰ وارد ایران شد که صرفا مختص قشر مرفه و درباریان بود؛ اما پس از چندین دهه در سال ۱۳۱۹ کارخانه های ایران، تولید بدنه کامیون و اتوبوس را آغاز کردند.

بعد از گذشت چندسال، شرکت های خارجی در ایران سرمایه گذاری کردند و اولین شرکت با نام فیات در سال ۱۳۳۲ تاسیس گردید؛ اما محصول خود را با نام فیات ۱۱۰۰ در سال ۱۳۳۹ ارائه کرد. قبل از تولید فیات ۱۱۰۰، نخستین خودرو تولیدی در ایران، جیپ کالسکه ای بود که در سال ۱۳۳۶ توسط شرکت جیپ‌ایران یا همان پارس‌خودرو تولید گردید.

بنابراین شرکت پارس خودرو کنونی، پدر صنعت خودروسازی ایران و شرکت فیات نخستین شرکت تاسیس خودرو در ایران می باشد. در سالهای بعد محصولات شرکت مرتب با نام لندرور تولید شد. شرکت خودروسازی ایران خودرو نیز پس از شرکت مرتب، در سال ۱۳۴۱ تاسیس شد و پیکان را در سال ۱۳۴۵ روانه بازار کرد.

سپس در همان سال های تولید پیکان، شرکت خودروسازی سایپا شکل گرفت و محصولاتی مانند ژیان و رنو را عرضه کرد. با پیروزی انقلاب اسلامی در دهه هفتاد، خودرو پراید از شرکت سایپا عرضه شد و سرانجام در سال ۱۳۸۶ طرح خودروی ملی، تصویب گردید و پروژه‌های داخلی در صنعت خودروسازی گسترش یافت که یکی از این نمونه ها، از خودروی تیبا به عنوان دومین خودروی کاملا ایرانی رونمایی شد.

امروزه بزرگترین و معروف ترین شرکت های خودروسازان داخلی به شرح زیر می باشند:

۱- ایران خودرو

۲- سایپا

۳- پارس خودرو

۴- کرمان موتور

۵- مدیران خودرو

۶- نگین خودرو

۷- بهمن

۸- عظیم خودرو

۹- شهاب خودرو

در ادامه به معرفی تعدادی از برندهای معروف خودروسازی داخلی و محصولات آن ها خواهیم پرداخت.

برند گروه خودروسازی ایران خودرو و محصولات آن

خودروسازی ایران ناسیونال با نام کنونی ایران خودرو شناخته می شود که توسط برادران خیامی در سال ۱۳۴۱ تاسیس شد. برند گروه خودروسازی ایران خودرو، امروزه از جمله معروف ترین شرکت های خودروسازان داخلی و همچنین در سطح خاورمیانه می باشد. خودروهای ساخت این شرکت به شرح زیر می باشد:

پیکان- سمند- سمندlx ، سمند سریر ، سمند سورن، سمندelx ، رانا ، رانا پلاس، دنا ، دنا پلاس ، سورن پلاس ، تارا ، رنو تندر۹۰ ، رنو تندر۹۰ پلاس ، پژو آردی ، پژو۴۰۵ ، پژو پارس ، پژو۵۰۸ ، پژو ۴۰۷ ، پژو ۳۰۱ ، پژو۲۰۶ ، پژو ۲۰۶SD ، پژو ۲۰۷i ، پژو۲۰۷i صندوقدار ، پژو۲۰۰۸ ، روآ ، وانت بار ، آریسان ، تندر پیکاپ ، سوزوکی گرند ویتارا ، سوزوکی کیزاشی ، هایما s7 ، هایماs5 ، دانگ فنگH30 Cross ، رنو کپچر.

گروه خودروسازان ایران خودرو همچنین در زمینه های تولید کامیون، اتوبوس، مینی بوس، ون نیز محصولاتی دارد.

برند گروه خودروسازی سایپا و محصولات آن

شرکت سایپا یکی از مهمترین خودروسازان داخلی به شمار می رود. گروه خودروسازان سایپا از دیرباز تا کنون، رقابت زیادی با گروه ایران خودرو دارد. آخرین خودروی ملی تولیدی شرکت سایپا، شاهین نام دارد که در سال ۹۹ عرضه و فروش رسید. محصولاتی مانند پراید در حال حاضر به کشورهای سودان، عراق و پیش از تحریم ها به کشورهایی همچون آفریقا و آمریکای جنوبی صادر میشد، خودروهای ساخت این شرکت به شرح زیر می باشد:

پراید۱۳۱ ، پراید۱۴۱ ، پراید هاچبک ، پراید۱۳۲ ، ساینا ، تیبا sx ، تیبا ex ، تیبا۲ ، پادرا پلاس ، وانت شوکا ، وانت نیسان زامیاد ، کوییک ، کوییکR ، کیا سراتو ، پراید۱۵۱ ، شاهین ، ساینا ، کیا ریو ، آریو ، سراتو ، سیتروئن c3 و چانگان.

 

 

بالا