لطفا منتظر باشید

کمپانی بی ام و BMW و معرفی انواع کلاسهای آن

bmw-car-classification
اشتراک گذاری


شرکت خودروسازی بی ام و چیزی بیش از یک قرن یعنی از سال ۱۹۱۶ است که توسط افرادی چون فرانتس یوزف پوپ، کارل رپ، کامیلیو کاستیلیونی بنیان نهاده شد و تا به امروز فعالیت می کند و دفتر مرکزی آن نیز در شهر مونیخ آلمان قرار دارد.

این شرکت بر خلاف شرکت خودروسازی هم میهن خود یعنی مرسدس بنز که خودروهایش ظاهری مناسب استفاده های رسمی و تشریفاتی دارد از خودروهایی با ظاهر اسپورت تر و جوان پسندتر برخوردار است و از این رو شاید جوان تر ها بیشتر تمایل به خودروهای بی ام و و مسن تر ها تمایل به ماشین های مرسدس بنز داشته باشند.

حتی این موضوع را می توان از طراحی ساختمان مرکزی ب ام و در مونیخ درک کرد که به‌ شکل یک موتور چهار سیلندر طراحی گشته است. انواع تست خودروهای بی ام و نیز در مونیخ آلمان انجام می شود.

با اینحال شرکت خودروسازی بی ام و از ابرشرکت های چند ملیتی خودروسازی در جهان است که طی آماری در سال ۲۰۱۵ با فروش نزدیک به ۲ میلیون و سیصد هزار دستگاه خودروی بی ام و در رده دوازدهمین خودروساز برتر جهان تکیه زده است. همچنین با درآمد نزدیک به ۱۰۰ میلیارد یورو در سال ۲۰۲۰ نشان داد که سهم مهم و بزرگی از بازار فروش خودرو در جهان داراست.

امروز سهام عمده این شرکت خودروسازی بزرگ آلمانی تحت تملک خانواده کوانذت قرار دارد. در عین حال خودروهای شرکت خودروسازی بی ام و نیز همچون رقیب خودروسازی آلمانی خود یعنی مرسدس بنز دارای کلاس بندی خاصی می باشند. از اینرو خودروهای بی ام و نیز در سری های مختلف و متعددی تولید گشته و می شود.

کلاس های خودرو ب ام و
بی ام دبلیو سری یک (BMW series 1)
بی ام دبلیو سری یک در دسته کلاس خودروهای کامپکت کوچک شرکتی و سگمنت سی قرار می گیرد که در چند شکل هاچ بک، کوپه و کروک تولید می گردد. این خودرو از سال ۲۰۰۴ تا به امروز در ۳ نسل تولید گشته و می شود. نسل اول بی ام دبلیو سری یک به صورت ۵ در هاچ بک، ۳ در هاچ بک، کوپه یا کروک تولید می شود. همچنین نسل دوم بی ام دبلیو سری یک به صورت هاچ بک و نسل سوم  بی ام دبلیو سری یک نیز به دو شکل سدان یا هاچ بک تولید می گردند. اصولا خودروی بی ام دبلیو سری یک را می توان کوچکترین خودروی تولیدی خانواده بی ام دبلیو دانست.

بی ام دبلیو سری دو (2BMW series )
بی ام دبلیو سری دو در دسته کلاس خودروهای کامپکت اعم از مدل های اسپورت قرار می گیرد. از این خودرو که به یک موتور شش سیلندر ۳ لیتری مجهز است از سال ۲۰۱۴ تا به اکنون در سه نسخه خودروی بی ام و کوپه کاپریو، خودروی بی ام دبلیو اکتیو تورر و خودروی بی ام دبلیو گرند تورر تولید می گردد.

بی ام دبلیو سری سه (3BMW series )
وقتی صحبت از سری سه خودروهای بی ام دبلیو می شود با پرفروش ترین و در عین حال محبوب ترین خودروهای شرکت بی ام دبلیو روبرو می شویم. خودروهای بی ام و نسل سه در کلاس خودروهای کامپکت اجرایی و سگمنت دی طبقه بندی می گردند که در ۵ شکل سدان، هاچ بک، کوپه، کانورتیبل و استیشن از سال ۱۹۷۵ تا به امروز در شش نسل متوالی است که تولید می شوند.


بی ام دبلیو سری چهار (BMW series 4)
خودروی بی ام دبلیو چهار در کلاس خودروهای کوپه کامپکت قرار می گیرد که در اشکال کوپه ۲ در، کاپریو ۲ در و لیفت بک ۵ در از سال ۲۰۱۴ تا به امروز در دو نسل است که تولید می گردد. همچنین قدرتمندترین خودروی بی ام و سری چهار را می توان نسخه M آن با کد M4 GTS قلمداد کرد که از یک پیشرانه توئین توربو ۶ سیلندر خطی ۳ لیتری S55 برخوردار است.

بی ام دبلیو سری پنج (BMW series 5)
 خودروی بی ام دبلیو نسل پنج تاکنون شاهد عرضه ۷ نسل از خود بوده است که از تاریخ تولید اولین نسل خود به سال ۱۹۷۲ تا به امروز تولید می گردد. اصولا خودروی بی ام دبلیو نسل پنج در کلاس خودروهای شرکتی و سگمنت ئی طبقه بندی می شود که با پیشرانه ۸ سیلندری ۴.۴ لیتری توئین توربو با قدرت ۶۰۰ اسب بخار به یکی از خودروهای لوکس و پرقدرت بازار و البته پرفروش بعد از نسل ۳ تبدیل شده است. این خودرو در طرح بندی موتور جلو و محور عقب یا موتور جلو و چهار چرخ محرک تولید می شود.

بی ام دبلیو سری شش (BMW series 6)
بی ام دبلیو سری شش پس از تولید از سال ۱۹۷۶ تا ۱۹۸۹ با توقف تولیدی بیش از یک دهه مواجه شد تا اینکه دوباره از سال ۲۰۰۳ خط تولید آن به جریان افتاد و تا به امروز در ۳ نسل است که تولید شده است. خودروی بی ام و سری شش در کلاس خودروهای لوکس اندازه بزرگ و گرند توریسمو طبقه بندی می شود که در شکل های ۲ در جی تی، ۲ در کروک و ۴ در گرن کوپه یا فست بک تولید می شوند.

این دسته از خودروها از طرح بندی موتور در قسمت جلو و محور عقب برخوردارند. همچنین گفته می شود در طراحی نسل سوم بی ام و سری شش از کوسه الهام گرفته شده است و طراح آن یک ایرانی به نام نادر فقیه زاده است.

بی ام دبلیو سری هفت (BMW series 7)
بی ام دبلیو سری هفت در شش نسل است که از سال ۱۹۷۷ تا به امروز ساخته می شود و در کلاس خودروهای اندازه بزرگ لوکس در شکل بدنه ۴ در سدان طبقه بندی می شود که البته طرح بندی آن به صورت موتور جلو و محور جلو یا موتور جلو و چهار چرخ محرک می باشد. همچنین خودروهای بی ام و سری هفت را می توان از سری خودروهای ممتاز و پرچمدار شرکت بی ام و دانست.

بی ام دبلیو سری هشت (BMW series 8)
بی ام دبلیو سری هشت که از سال ۱۹۸۹ تا سال ۱۹۹۹ میلادی تولید می گشت بعد از توقف تولیدی ۱۸ ساله، مجددا از سال ۲۰۱۸ تا به امروز تولید می شود. با اینحال بی ام و سری هشت را می توان پرچمدار خودروهای اسپورت و لوکس بی ام و دانست. در واقع بی ام و سری هشت در کلاس خودروهای جی تی اس در شکل های کوپه ۲ در، کانورتیبل و چهار در گرن کوپه با طرح بندی موتور جلو و محور عقب تولید می گردند.

بی ام دبلیو زد چهار (BMW Z4)
بی ام دبلیو زد چهار از سال ۲۰۰۲ میلادی تا به امروز است که تولید می گردد و نسل های پیشین آن به ترتیب بی ام دبلیو زد ۳ و بی ام دبلیو زد ۱ نام داشته اند. همچنین بی ام دبلیو زد ۴ در کلاس خودروهای کامپکت، لوکس و اسپورت قرار می گیرند که در مدل های رودستر دو صندلی و کوپه تولید می شوند.
 

بالا