لطفا منتظر باشید

دلایل کاهش شتاب خودرو که به آسانی قابل حل هستند

reasons-for-deceleration-car
اشتراک گذاری

ممکن است برای شما هم پیش آمده باشد هنگامی که پدال گاز را می فشارید احساس کنید خودرو شتاب و سرعت همیشگی را ندارد و صرفا فقط گاز می خورد، به این حالت اصطلاحا تنبلی و یا کاهش شتاب خودرو گفته می شود.

کاهش شتاب خودرو می تواند دلایل زیادی داشته باشد. برخی از این دلایل بسیار جدی می باشند و نباید به سادگی از کنارشان عبور کرد و برخی دیگر با انجام و رعایت برخی نکات به راحتی قابل حل می باشند و هزینه زیادی ندارند.

در این مقاله قصد داریم به دلایلی که موجب کاهش شتاب خودرو می شوند بپردازیم، پس تا انتها همراه ما باشید.

کثیف بودن فیلتر هوا

تمامی فیلتر های موجود در خودرو جزو قطعات مصرفی آن محسوب می شوند و هر از گاهی باید تعویض شوند. فیلتر هوا یکی از این فیلتر های خودرو می باشد که اگر آلوده و کثیف باشد باعث ایجاد اختلال در تنفس موتور می‌شود. زمان تعویض فیلتر هوا به عوامل متعددی چون میزان آلودگی هوا، وضعیت آب و هوا و نوع رانندگی بستگی دارد.

اما به طور کلی فیلتر های هوا باید پس از ۵ هزار کیلومتر رانندگی تعویض شوند. افزایش مصرف سوخت، کاهش شتاب خودرو و روشن شدن چراغ چک  همگی نشان دهنده آلوده بودن فیلتر هوا می باشد و باید سریعا تعویض شود.

وجود ایراد در مبدل کاتالیست

گازهایی که از احتراق حاوی مواد سمی تولید می شوند آسیب بسیار جدی به محیط زیست وارد می‌کنند. وظیفه مبدل کاتالیست فیلتر کردن این گازها می باشد تا بدین وسیله میزان آلاینده‌ها در آن کاهش یابد.

در نتیجه این قطعه پس از مدتی که آلودگی ها و ذرات سمی زیادی را به خود جذب می‌کند نیاز دارد که سرویس شود تا گازهای تولید شده بتوانند به راحتی خارج شوند و موجب اختلال در عملکرد موتور خودرو نشوند.

وجود اشکال در پمپ بنزین

پمپ بنزین نقش بسیار مهمی را در سوخت رسانی خودرو ایفا می کند. سوختن پمپ بنزین یا اختلال در آن موجب کاهش شتاب خودرو می شود. در نتیجه برای جلوگیری از سوختن آن هرگز با میزان بنزین کم رانندگی نکنید و همیشه یک چهارم باک خودرو را پر نگه دارید.

وجود خرابی شمع‌ها

مدت زمان عمر شمع‌های هر خودرو در دفترچه راهنمای آن مشخص شده است، یعنی پس از اتمام آن زمان باید شمع ها تعویض شوند. شمع‌های خراب انفجارهای خفیفی ایجاد می کنند که این موضوع باعث کاهش شتاب خودرو و سرعت آن می‌ شود.

اختلال در عملکرد انژکتور

کثیف و آلوده بودن انژکتور، کاهش  تزریق سوخت را به همراه دارد و این موضوع سبب به هم خوردن توازن هوا و سوخت می‌شود. این اتفاق موجب کاهش قدرت انفجار می شود و کارایی موتور را پایین می‌آورد.

شل شدن سیم گاز

اگر سیم گاز خودروتان شل شود دریچه هوا بصورت کامل باز نمی‌ شود و در نتیجه هوای کافی به سیلندر نمی رسد. بررسی کردن و محکم کردن سیم گاز موجب  افزایش توان موتور و در نتیجه افزایش شتاب خودرو می شود.

خراب بودن انبار اگزوز

فرسودگی و کهنه بودن صدا خفه کن اگزوز موجب خارج نشدن آسان دود‌ها از اگزور می شود و در نتیجه باعث ایجاد اختلال در تنفس موتور خودرو می شود.

خراب بودن رینگ پیستون

رینگ ها دارای وظایف زیادی در خودرو می باشند که یکی از وظایف حفظ تراکم در بالای پیستون است. اگر رینگ‌ها دچار خرابی و یا فرسودگی شوند ترکیب سوخت و هوا در مرحله تراکم به قسمت پایینی سیلندر نفوذ کرده و از میزان آن کاسته می‌شود. در نتیجه در میزان شتاب خودرو اختلال ایجاد شده و سرعت آن کاهش می یابد.

فرسودگی سوپاپ‌ها

وجود فرسودگی در سوپاپ‌ها باعث ایجاد مشکل در مرحله تراکم می شود. چرا که سوپاپ‌ها به راحتی درزبندی نمی‌کنند. با این وجود بعد از اینکه پیستون بالا آمد، ترکیب سوخت و هوا به مجرای تخلیه رانده می‌شود و قدرت انفجار کاهش می یابد.

ناک زدن موتور

از دیگر عواملی که باعث ایجاد اختلال جرقه زنی می شود ناک زدن موتور می باشد. زمانی که ترکیبی از سوخت و هوا وارد سیلندر می شود و پیش از جرقه شمع، مشعل می شود به اصطلاح ناک زدن موتور رخ می دهد. این اتفاق وقتی می افتد که دمای دیوار سیلندر و پیستون زیاد باشد و حرارت در سوخت موجب  انفجار شود.

اختلال در مسیر اگزوز

محل خروج هوا به اندازه مجرای ورودی هوا دارای اهمیت بسیار زیادی می باشد و بر عملکرد موتور خودرو تأثیر زیادی می گذارد. مجرای خروجی هوای موتور، اگزوز می باشد. به هر دلیلی امکان دارد این مجرا دچار گرفتگی شود و باعث کاهش شتاب خودرو و سرعت آن شود.

به همین دلیل باید مسیر لوله‌ های اگزوز و کاتالیست آن هر چند وقت یکبار به صورت دقیق بررسی شود. چرا که هر نوع خراشیدگی، شکستی و زنگ زدگی هم می ‌تواند موجب اختلال در مسیر شود.

امیدواریم مطالب گفته شده در این مقاله برای شما مفید بوده باشد و بتوانید با تکیه بر این نکات مشکل کاهش شتاب خودرو تان را رفع کنید.
 

بالا