لطفا منتظر باشید

روش های کاهش مصرف سوخت

reducing-car-fuel-consumption
اشتراک گذاری

روش های کاهش مصرف سوخت برای خودروهای اجاره ای یکی از نکات مهم در مدیریت هزینه ها میباشد.راهکارهای کاهش مصرف سوخت
یکی از دغدغه های افراد دارای خودرو و حتی اشخاصی که برای مدت کوتاه یا بلند خودرو اجاره می کنند، کاهش مصرف سوخت می باشد چرا که کاهش مصرف سوخت موجب افزایش کارایی خودرو و همچنین کاهش هزینه‌ ها می شود . درچنین روزهایی که قیمت سوخت خودرو بالاست و روز به روز در حال افزایش است صاحبان خودرو باید با راهکارهای کاهش مصرف سوخت آشنا باشند. در این مقاله قصد داریم با 10 نکته ی مهمی که موجب کاهش مصرف سوخت خودرو می شود آشنا شویم، همراه ما باشید.


راهکارهای کاهش مصرف سوخت


یکی از دغدغه های افراد دارای خودرو و حتی اشخاصی که برای مدت کوتاه یا بلند خودرو اجاره می کنند، کاهش مصرف سوخت می باشد چرا که کاهش مصرف سوخت موجب افزایش کارایی خودرو و همچنین کاهش هزینه‌ ها می شود . درچنین روزهایی که قیمت سوخت خودرو بالاست و روز به روز در حال افزایش است صاحبان خودرو باید با راهکارهای کاهش مصرف سوخت آشنا باشند. در این مقاله قصد داریم با 10 نکته ی مهمی که موجب کاهش مصرف سوخت خودرو می شود آشنا شویم، همراه ما باشید.

رانندگی با سرعت استاندارد و مناسب

هنگام رانندگی با توجه به شرایط و مکانی که در آنجا در حال رانندگی هستید باید سرعت متناسب و استانداردی داشته باشید. قابل ذکر است که به ازای هر هشت واحدی که سوخت تان افزایش می یابد به اندازه ۷ درصد نیز افزایش مصرف سوخت خواهید داشت. پس بهترین کار این است که هنگام رانندگی خصوصا در اتوبان ها با سرعت مجاز رانندگی کنید.

تنظیم فرمان خودرو

چک کردن دوره ای تنظیم فرمان خودرو بسیار مهم است چرا که تنظیم بودن آن می تواند تا ۱۰ درصد از میزان سوخت مصرفی خودرو بکاهد. اگر هنگام صاف بودن چرخ ها  فرمان خودرو متمایل به طرفین  باشد و صاف نایستد. به این معنی است که ایراد و مشکل جدی در جلوبندی و سیستم فرمان خودرو شما وجود دارد و باید سریعا به رفع آن ایراد بپردازید.

عدم روشن نگه دارای خودرو به مدت طولانی

 روشن بودن خودرو هنگامی که متوقف است و حرکتی ندارد فقط باعث سوزاندن بنزین می شود و سود دیگری ندارد. خاموش کردن خودرو در هنگامی که توقف شما بیش از 1 دقیقه قرار است طول بکشد موجب کاهش این مصرف در خودروتان می شود. امروزه سیستمی بنام سیستم استاپ استارت به آسان ‌تر خاموش کردن خودرو در زمان‌هایی توقف کوتاه میان مسیر دارید  بسیار کمک کرده است. این سیستم در زمان توقف به صورت اتوماتیک و خودکار موتور ماشین را خاموش نموده و با شروع حرکت دوباره ی خودرو آن را روشن می کند.

چک نمودن درپوش باک خودرو

آسان ترین و کم هزینه ترین گزینه برای کاهش مصرف سوخت در خودرو ، اطمینان از سالم بودن درپوش باک بنزین است؛ در اغلب خودرو ها با روشن شدن چراغ چک می‌توانید ازوجود نقض در کارکرد آن آگاه شوید. ناسالم و یا شکسته بودن درپوش باک بنزین، باعث تبخیر شدن بنزین می شود.

استفاده از روغن موتور با کیفیت

 استاندارد و با کیفیت بودن روغن موتور موجب سلامت موتور وهمچنین افزایش کارایی خودرو می شود. تحقیقات نشان داده اند که استفاده کردن از روغن موتور با کیفیت به صورت مداوم و همچنین تنظیم به موقع آن، موجب کاهش ۲ الی ۳ درصدی مصرف سوخت در انواع خودروها می شود. رعایت این نکته در کاهش مصرف سوخت در فصول سرد به ویژه زمستان نیز بسیار موثر خواهد بود.

ندازه گیری فشار تایرها

در تحقیقات انجام شده به این نتیجه دست یافته اند که حدود 25 درصد از خودروها به دلیل داشتن فشار تایر نامناسب و غیر عادی دارای افزایش مصرف سوخت می باشند و تایر ها سریع تر دچار فرسودگی می شوند. در نتیجه میزان ساییدگی سطح تایر میزان فشار و نوع عاج تایر ، می‌توانند در کاهش مصرف سوخت تاثیر داشته باشد ؛ اما مهم ‌تراز همه میزان فشار باد تایر می باشد.

معاینه فنی دوره ای و به موقع خودرو

 انجام معاینه فنی خودرو به صورت مداوم و سر وقت علاوه بر اینکه باعث برطرف شدن اشکالات احتمالی خودرو می شود و از آسیب رسیدن به سایر قطعات جلوگیری می کند باعث کاهش قابل توجه مصرف نیز خواهد شد.

مرتب کردن صندوق عقب خودرو

هر چه قدر وزن خودرو شما کمتر باشد یعنی وسیله کمتری با آن حمل کنید به همان میزان سوخت مصرفی خودرو تان کاهش خواهد یافت؛ زیرا در این حالت اتوموبیل به قدرت و سوخت کمتری برای حرکت نیاز خواهد داشت. اگر وزن درون خودرو بیشترباشد، مصرف سوخت آن حدود یک تا دو درصد از حالت عادی بیشتر خواهد بود. در نتیجه توصیه می کنیم از قرار دادن وسایل بلا استفاده در درون صندوق عقب خودرو جدا خودداری نمایید.

پرهیز از تغییرات سرعت ناگهانی

 توجه کنید داشته باشید که هرگونه تغییرات ناگهانی در سرعت طی مسیرمی‌ تواند باعث افزایش مصرف سوخت خودرو شما شود. بنابرین سعی کنید که هنگام رانندگی تا حد امکان از افزایش یا کاهش سرعت به طور ناگهانی یا ترمز کردن ناگهانی خودداری نمایید.

خودداری از نگه داشتن ترمز حین رانندگی

 با توجه به تحقیقات انجام شده باید گفت که برخی از رانندگانی که بصورت مداوم به پایشان را روی پدال ترمز قرار می دهند حدود 35 درصد افزایش مصرف سوخت نسبت به سایر رانندگان خواهند داشت. علاوه برافزایش این مصرف، این کار موجب آسیب دیدن سیستم ترمز نیز می‌شود.

امیدواریم مطالب گفته شده در این مقاله برای تان مفید بوده باشد و با رعایت این نکات بتوانید میزان سوخت مصرفی خودروتان را کاهش دهید.

 

 

بالا