لطفا منتظر باشید

اجاره خودرو برای دیدن جاذبه های گردشگری لرستان

lorestan-province-rental-car
اشتراک گذاری

اجاره خودرو یک راه ایده آل برای دیدن استان لرستان است. جاذبه های گردشگری لرستان را طبیعت زیبا و بکر آن تشکیل می‌دهد. برای طبیعت‌گردی و گردشگری مکان‌هایی بسیار زیبا دارد که می‌تواند چشم هر بیننده‌ای را به خود جذب کند.

لرستان یکی از کهن‌ترین شهرهای دنیا محسوب می‌شود که نخستین سکونت‌گاه‌های تاریخی در آن واقع شده است. جاذبه های گردشگری لرستان را بیشتر طبیعت بکر آن تشکیل می‌دهد و به‌ همین دلیل آن را عروس طبیعت می‌دانند. دقیقا همین ویژگی سبب شده تا به مهم‌ترین قطب برای طبیعت‌گردی و گردشگری تبدیل شود.

با سفر به این شهر می‌توانید زیباترین آبشارها و دشت‌های شقایق را از نزدیک مشاهده کرده و سفری لذت‌بخش و خاطره‌انگیر برای خود بسازید. علاوه‌بر این مکان‌ها، می‌توانید از قلعه‌هایی که در این شهر ساخته شده‌اند و ارزش تاریخی بالایی دارند هم دیدن کنید. در این مقاله به بررسی مکان‌های دیدنی این شهر می‌پردازیم.

جاذبه های گردشگری لرستان

برای این‌که درک بهتری از این مکان‌های دیدنی داشته باشید بهتر است آن‌ها را دسته‌بندی کرده تا مطابق با سلیقه، زمان و هزینه خود به بازدید از آن‌ها بروید. به‌طور کلی جاذبه های گردشگری لرستان به 3 قسمت کلی تقسیم می‌شوند که شامل موارد زیر هستند.

  • جاذبه‌های طبیعی لرستان

  • جاذبه‌های تاریخی لرستان

  • مراکز خرید این شهر

معرفی جاذبه‌های طبیعی لرستان

لرستان در معرفی طبیعت خود بسیار غنی و سرآمد است. عروس طبیعت برای بازدید گردشگران و میهمانان خود مکان‌های زیبا و باورنکردی دارد که همگی در بهشت بودن مثال‌زدنی هستند. اگر از آن دسته از افرادی هستید که به طبیعت‌گردی علاقه دارد می‌توانید سفر به لرستان را اولویت اول خود قرار دهید.

دریاچه گهر

این دریاچه به نگین اشترانکوه معروف است که سالانه میزبان تعداد بی‌شماری مسافر و گردشگر می‌شود. این دریاچه دارای آب شیرین است که زیستگاه تعداد زیادی جانور شده و همین دلیل سبب می‌شود که به مکانی عالی برای کمپ زدن و به بهترین جاذبه های گردشگری لرستان تبدیل کند. این دریاچه در منطقه محافظت‌شده اشترانکوه و در مرز الیگودرز، دورود و ازنا واقع شده است. به 2 بخش گوهر بزرگ و گوهر کوچک تقسیم می‌شود. قسمت ماسه‌ای آن بسیار مناسب برای شنا است.

دره خزینه

دره خزینه یکی از جاذبه های گردشگری لرستان برای طبیعت‌گردی محسوب می‌شود. این دره شگفت‌انگیز را بی‌شباهت با دره گرندکانیون آمریکا نمی‌دانند. دره در اواسط جاده پلدختر به اندیمشک در روستای خزینه واقع شده و اگر علاقه به صخره‌نوردی و کوه‌نوردی دارید این مکان می‌تواند یکی از ایده‌آل‌ترین‌ها برای شما باشد.

ازآن‌جایی‌که دسترسی به این دره با چندین ساعت پیاده‌روی امکان‌پذیر است سفر به این قسمت را به فصل بهار و اوایل فصل پاییز موکول کنید. این دره دارای پلی قدیمی به طول 112 متر و ارتفاع 85 متر است که تنها افراد شجاع توانایی عبور از آن را دارد و با این ‌کار می‌توانند خود را به‌چالش بکشند.

وجود رودخانه بزرگ سیمره باعث فرسایش سنگ‌های دره شده و به آن شکل خاصی بخشیده است. پیچ نعل اسبی یکی از قسمت‌ها شگفت‌انگیز این دره محسوب می‌شود.

آبشار بیشه

این آبشار یکی از زیباترین جاذبه های گردشگری لرستان محسوب می‌شود که در فهرست میراث طبیعی ایران به ثبت رسیده است. آبشار با با 48 متر ارتفاع به یکی از مکان‌های مهم برای طبیعت‌گردی تبدیل شده که در 60 کیلومتری خرم آباد قرار دارد. آبشار بیشه در ارتفاعات کوهستانی واقع شده و همین امر باعث می‌شود که بهترین زمان بازدید از آن در فصل بهار و تابستان باشد.

تنگه هلت پلدختر

این پدیده طبیعی بر اثر میلیون‌ها سال فرسایش آب شکل گرفته است و گفته می‌شود که ورودی تنگه در گذشته به‌صورت سد یا دریاچه بود. بااین‌حال به‌واسطه سیلاب‌ها، آب مسیر خود را باز کرده و تبدیل به یکی از زیباترین جاذبه های گردشگری لرستان شده است.

این تنگه برای افرادی که علاقه زیادی به صخره‌نوردی و طبیعت‌گردی دارند بسیار مناسب است چراکه تجربه بودن در این مکان به‌شما تفریحاتی هیجان‌انگیز خواهد داد. تنگه دارای طولی به‌اندازه 4 کیلومتر است و پیمودن آن حدود 5 یا 6 ساعت زمان می‌برد. طی‌کردن این مساقت نیاز به مقاومت جسمانی بالایی دارد و به ‌همین دلیل برای ورزشکاران می‌تواند مکانی عالی محسوب شود.

آبشار افرینه

یکی از پرآب‌ترین آبشارهای لرستان محسوب می‌شود که به‌واسطه عبور آب دارای سخره‌های پهن است. یکی از مزیت‌های بازدید از این آبشار دسترسی آسان به آن است که سبب شده سالانه گردشگران بسیاری به این مکان سفر کنند. آبشار از چندین آبشار دیگر تشکیل شده که بلندترینشان 20متر محاسبه شده است. افرینه یکی از زیباترین جاذبه‌های طبیعی لرستان است که با دیدن آن قطعا شگفت‌زده می‌شوید. حوضچه پرآب آن می‌تواند مکانی بسیار عالی برای آب‌تنی باشد.

معرفی جاذبه‌های تاریخی لرستان

مکان‌های تاریخی یکی از مهم‌ترین بخش‌های جاذبه های گردشگری لرستان محسوب می‌شوند و معمولا از قلعه‌های تاریخی تشکیل می‌شود. به‌طور خلاصه این مکان‌ها شامل موارد زیر هستند.

  • قلعه فلک الافلاک

  • مناره آجری خرم آباد

  • مسجد سلطانی بروجرد

  • گرداب سنگی خرم آباد

قلعه فلک الافلاک

این قلعه را با نام شاپورخواست، قلعه اتابکان و قلعه 12 برجی هم می‌شناسند. معمولا تمام گردشگران با این قلعه در لرستان آشنا هستند از مهم‌ترین بخش‌های جاذبه های گردشگری لرستان محسوب می‌شود. فلک الافلاک در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده و روی تپه‌ای مشرف به شهر خرم‌آباد واقع شده است. این بنا از زمان ساسانیان به‌جا مانده و در دوران قاجار به‌عنوان مرکز فرماندهی یا محل زندگی حاکمان به‌کار می‌رفته است.

اگر سفر به لرستان را انتخاب کردید و به بازدید از این قلعه آمدید حتما از موزه مردم‌شناسی آن هم دیدن کنید. در این موزه آثار بسیاری از آداب و رسوم مردم لرستان تا اشیای دوره هخامنشی به‌نمایش گذاشته شده است. این اثر تاریخی دارای پلان 8 ضلعی نامتقارن با الگوی مستطیلی بوده و 2 حیاط، 12 برج و تزئینات آجرکاری، کاشی‌کاری و گچبری دارد. بازدی از این مکان می‌تواند خاطره‌انگیزترین لحظات را برایتان ایجاد کند.

جمع‌بندی

لرستان یکی از استان‌های دیدنی در کشور محسوب می‌شود که بسیاری از مکان‌های تاریخی و طبیعی آن به ثبت رسیده است. جاذبه های گردشگری لرستان را بیشتر طبیعت بکر آن تشکیل می‌دهد این توانسته تا بستری عالی برای سفر طبیعت‌گردان باشد. برای خرید می‌توانید از مجتمع‌های تجاری آن مانند بازار سنتی خرم آباد، مجتمع تجاری گردشگری بعثت و مجتمع تجاری کیو دیدن کنید.

علاوه بر مکان‌های نام برده شده که بسیاری از آن‌ها سبب شده تا لرستان را به این مکان‌ها بشناسند این استان دارای قسمت‌هایی هم‌چون رصدخانه کاسین و بام لرستان است. اگر از آن دسته از افرادی هستید که به سفرهای داخلی و آشنایی با تاریخ ایران علاقه دارد لرستان می‌تواند گزینه‌ای عالی برای سفر باشد.

 

بالا