لطفا منتظر باشید

جاذبه های گردشگری همدان

جاذبه های گردشگری همدان
اشتراک گذاری

همدان یکی از شهرهای بسیار غنی از تاریخ و فرهنگ است که سفر به آن یکی از خاطره‌انگیزترین سفرهای عمرتان خواهد شد. جاذبه های گردشگری همدان را بناهای تاریخی و هنری، بازارچه‌های کهنه و سنتی و طبیعتی بکر تشکیل می‌دهد. برای بازدید از مکان‌های دیدنی این شهر می‌توانید از میدان بزرگ مسیر را شروع کنید و با پیمودن مسیر از خیابان‌ها و سنگ‌فرش‌های نزدیک به آن خود را به مکان مورد نظر خود برسانید. 
آسمان ابری این شهر در فصل بهار یکی از زیباترین مناظر برای عکاسی است که می‌توانید این فصل را برای سفر انتخاب کنید. اما به‌طورکلی مناطق دیدنی این شهر به بازارهای قدیمی، معماری‌های دیدنی و تلفیقی، خیابان‌های سنگ‌فرش‌شده تقسیم می‌شوند. در ادامه به معرفی این مکان‌ها می‌پردازیم.
میدان امام‌خمینی همدان
تقریبا یک قرن از ساخت این میدان می‌گذرد و به یک اثر تاریخی و مکانی که ازطریق آن می‌توانید به تمام قسمت‌های دیدنی همدان اشراف داشته باشید. با ساخت این میدان همدان به شهری متحدالمرکز تبدیل شد. میدان امام خمینی علاوه‌بر این‌که یکی از  جاذبه های گردشگری همدان است بهترین نقطه برای گشت‌وگذار محسوب می‌شود. معمار این میدان یک شهرساز آلمانی بود که این مکان را به‌صورت تلفیقی از سبک ایرانی و باروک طراحی کرد. امروز این مکان به یکی از بزرگترین و زیباترین میدان‌های کشور تبدیل شده است.
مسجد جامع همدان
اگر علاقه بسیاری به بناها و آثار تاریخی از جنس معماری داشته باشید این مسجد می‌تواند مکان درستی برایتان باشد. با کمی گشت‌زنی در بازار همدان این مسجد به یک مکانی دل‌نشین برای استراحت تبدیل می‌شود. بازدید از این مسجد شما را به زمان ساخت آن یعنی دوره قاجار خواهد برد. 
تاریخی که روی کتیبه‌های مسجد جامع درج شده است به سال 1253 هجری برمی‌گردد. اما بسیاری معتقد هستند که در این مکان مسجدی قدیمی‌تر در گذشته بنا شده است. کاشی‌کاری‌هایی که در این بنا وجود دارد نظر هر بیننده‌ای را به‌خود جلب می‌کند. افرادی که به عکاسی علاقه دارند می‌تواند زیبایی و نظم این بنا را سوژه خود قرار دهند.
بازار سنتی همدان (سبزه میدان)
 
یکی از مهم‌ترین قسمت‌هایی که به همدان حال‌وهوای سنتی بخشیده است بازار قدیمی این شهر یعنی سبزه میدان معرفی می‌شود. این مکان یکی از مهم‌ترین قسمت‌های شهر و جاذبه های گردشگری همدان به‌حساب می‌آید. 
در طول هفته افراد بسیاری برای خرید، تجارت و گشت‌وگذار به این بازار سر می‌زنند و دیدنی‌ترین قسمت آن، راسته فرش‌فروشان است. این بازار دارای تعداد بسیاری کاروان‌سرا بوده که از زمان ساخت آن به‌جا مانده است. 
همدان سنتی بودن خود را مدیون این قسمت از بازار می‌داند. زمان ساخت سبزه میدان به جنگ ایران با اعراب مرسوم به جنگ نهاوند باز می‌گردد و از مهم‌ترین کاروان‌سراهای آن می‌توان به کاروان‌سرای شریفیه اشاره کرد.
میدان شیر سنگی همدان
 
تقریبا می‌توان بیشتر میدان‌های این شهر را مرکز تاریخ‌وتمدن و جاذبه های گردشگری همدان دانست. میدان شیر سنگی این شهر که در عامیانه به سنگ‌شیر هم شهرت دارد دارای مجسمه‌ای نه‌چندان شبیه به شیر است که قدمتی 2هزار ساله دارد. این بازه زمانی سبب شده تا جزئیات این مجسمه ازبین رود و تنها کلیاتی از فرم آن باقی بماند. 
بسیار از مورخان اعتقاد دارند که ساخت این شیر به‌دست سلیمان نبی بوده و در آن طلسمی وجود دارد تا سرمای همدان را ازبین ببرد. اما برخی دیگر زمان ساخت این شیر را به دوران اشکانیان و سلوکیان مرتبط می‌دانند. روایت درباره این سنگ بسیار است و همین افسانه‌ها توانسته این میدان را به یکی از مکان‌های زیبا و پربازدید تبدیل کند.
حمام قلعه
حمام قلعه یکی از دیدنی‌ترین مکان‌ها و جاذبه های گردشگری همدان محسوب می‌شود که در واقع یک سفره‌خانه سنتی است که به بازار اصلی همدان هم راه دارد. بنای این حمام 1500 مترمربع وسعت است که مرمت بنای آن از سال 1380 شروع شد و حدود 8 سال به‌طول انجامید. 
زمانی که وارد این حمام تاریخی می‌شوید در تمام قسمت‌های آن مجسمه‌هایی از زندگی روزمره مردمان آن زمان خواهید دید. مجسمه‌ها روایتی از صحنه‌هایی از نظافت، حجامت، اجرای مراسم و استراحت در زمان قاجار هستند. حمام قلعه از نمای آجری و طاق و نورگیر ساخته شده و وزن گنبدهای آن را ستون‌های سنگی‌اش به دوش می‌کشند.
آرامگاه ابوعلی‌سینا
آرامگاه ابوعلی‌سینا یکی از نمادهای شهر همدان محسوب می‌شود که تقریبا بیشتر افراد همدان را با آن می‌شناسند. این آرامگاه در بین یک فضای سبز همراه با مجسمه‌هایی از مشاهیر در یک میدان واقع شده که با یک پیاده‌روی 10 دقیقه‌ای می‌توانید از میدان امام خمینی به آرامگاه برسید. 
مقبره عارف قزوینی هم در این آرامگاه بنا شده است. بنابراین، می‌توان آن را یکی از مهم‌ترین جاذبه های گردشگری همدان دانست. به‌محض ورود به آرامگاه می‌توانید از موزه آن بازدید کنید که در آن انواع‌و‌اقسام وسایل و دست‌نوشته‌های پزشکی وجود دارد. دسترسی به سنگ قبر شیخ‌الرئیس به‌راحتی امکان‌پذیر است. 
آرامگاه باباطاهر
باباطاهر یکی از شعرای به‌نام ایرانی که در همدان متولد شد و درگذشت و امروز آرامگاه او یکی از نماد‌ها و جاذبه های گردشگری همدان محسوب می‌شود. در سفر خود به این شهر می‌توانید از این مکان دیدن کنید و از فضای سبز 9هزار متری آن لذت ببرید. 
معماری این بنا به‌شکل فانوس طراحی شده تا نماد ضمیر روشن این شاعر باشد. زیبایی بنا همراه با چیدمان منظم و نقش‌ونگارها به‌یکی از بهترین مکان‌ها برای بازدید تبدیل شده است. برای شناخت بیشتر باباطاهر می‌توانید توضیحات راهنمای مقبره را مطالعه کنید.
موزه‌های همدان
تقریبا در تمام شهرهای ایران موزه‌ها مهم‌ترین نقش را در معرفی شهر و فرهنگ آن منطقه دارند و یکی از قطب‌های مهم گردشگری محسوب می‌شوند. همدان هم از این قاعده مستثنی نیست. در ادامه به برخی از این موزه‌ها اشاره می‌کنیم.
⦁    باغ موزه نظری همدان
⦁    موزه مفاخر و مشاهیر همدان
⦁    باغ موزه دفاع مقدس در همدان
⦁    موزه تاریخ طبیعی همدان
جمع‌بندی
همدان یکی از مهم‌ترین شهرهای تاریخی و فرهنگی ایران است که از مکان‌های دیدنی بسیاری برخوردار است. جاذبه های گردشگری همدان شامل مکان‌های تاریخی، بازارها و طبیعتی بکر می‌شود. مهم‌ترین این مکان‌ها را معرفی کردیم اما برای بازدید از طبیعت این شهر می‌توانید به قسمت‌های تپه هگمتانه، کلیسای گریگوری استفان، گنج‌نامه همدان، برج قربان همدان، غار علی‌صدر، کاروان‌سرای تاج‌آباد همدان و پارک مینی ورلد ملایر مراجعه کنید.

بالا