لطفا منتظر باشید

جاذبه های گرشگری تبریز

جاذبه های گرشگری تبریز
اشتراک گذاری

چقدر از جاذبه های گرشگری تبریز را می‌شناسید؟ تبریز یکی از شهرهای بزرگ و قطب‌های مهم در تجارت دنیا محسوب می‌شود. جاذبه های گرشگری این شهر را هنرمندان بی‌شماری که در حوزه نگارگری و خط فعالیت داشتند و کاروان‌های تجاری بزرگ از سرتاسر دنیا که مسیر خود را از جاده ابریشم به مقصد طی می‌کردند تشکیل می‌دهند.
این شهر فرهنگ، هنر و تربیت خاصی درخود پنهان کرده و در هرکجای آن قدم بردارید افسانه‌های متعددی درباره آن خواهید شنید. اگر فرصت این را داشته‌اید که به تبریز سفر کنید، قطعا از همان ابتدا توصیفی برای این شهر خواهید یافت. تبریز با تاریخ غنی که پشت سرگذاشته توانسته به یکی از جاذبه‌های گردشگری در ایران تبدیل شود. در این مقاله قصد داریم تا شما را با مهم‌ترین قسمت‌های دیدنی این شهر آشنا کنیم
بازار بزرگ تبریز
این مکان یکی از بزرگ‌ترین بازارهای سرپوشیده دنیا محسوب می‌شود که در میراث جهانی یونسکو به‌ ثبت رسیده است. می‌توان گفت که محال است به تبریز سفر کنید و در کوچه‌پس‌کوچه‌های این بازار با طاق‌های بلند قدم نزنید. این طاق‌ها که با سازه‌های آجری به‌‌هم‌پیوسته هستند توانستند بهترین محیط برای تجارت و رفاه را برای گردشگران و هر بازدیدکننده‌ای فراهم کنند. 
قطعا می‌توانید بهترین سوغاتی‌ها را از این بازار تهیه کنید و به بازار فرش آن هم سر بزنید تا از دیدن فرش‌هایی بی‌نظیر که شهرت جهانی دارند لذت ببرید. بازار بزرگ تبریز در دوران صفوی بیشترین رونق خود را به‌عنوان یک بازار مرکزی که در مسیر جاده ابریشم است داشت. در سال 1193 براثر زلزله‌ای که در این شهر رخ داد بخش بزرگی از بازار و مسجد کبود تخریب شد که البته با اقدام سریع در بازسازی آن، امروز می‌توان از فضای سنتی این بازار بهره برد.
مسجد کبود تبریز
 
یکی از مهم‌ترین جاذبه های گرشگری تبریز مسجد کبود محسوب می‌شود. قدمت آن به 600 سال پیش باز می‌گردد و یک نمونه زیبای معماری معرفی شده است. استفاده از کاشی‌های فیروزه‌ای برجسته و معرق‌کاری در آن سبب شده تا به این نام شهرت پیدا کند. این کاشی‌ها به‌قدری زیبا کار شده‌اند که چشم هر بیننده‌ای را مجذوب خود خواهند کرد. 
این سازه قدیمی تنها اثر تاریخی به‌جامانده از دوران فرمانروایی قره‌قویونلوها است. بسیاری از آثار مهم در این معماری براثر زلزله‌ای که 300 سال پیش رخ داد از بین رفته‌اند. این مسجد درکنار آسیب‌هایی که به آن وارد شده، هنوز از زیبایی منحصربه‌فرد و خیره‌کننده‌ای برخوردار است؛ چراکه بخش مهمی از هنر، مذهب و تاریخ این شهر را در دل خود پنهان دارد.
ارگ علیشاه یا ارگ تبریز
ارگ تبریز که به‌عنوان یکی از جاذبه های گرشگری تبریز محسوب می‌شود حوادث بسیاری را تجربه کرده است. ارگ علیشاه قدمتی 700 ساله دارد که یکی از مرتفع‌ترین و قدیمی‌ترین سازه‌های معماری ایران به‌حساب می‌آید. ترک‌هایی را که در طول تاریخ روی این بنا نقش بسته‌اند، می‌توانید به‌راحتی مشاهده کنید و این قابل درک است که در این دوران چطور توانسته وظایفی را که بردوش داشته به‌خوبی انجام دهد. 
از دوران ساخت این ارگ تا به ‌امروز از آن به‌عنوان مسجد، انبار غلات و سنگر نظامی استفاده شده است. شاید در نگاه اول این بنا تنها یک دیوار قدیمی به‌نظر آید اما درون خود تاریخی از وقایعی بزرگ را جا داده که با مطالعه آن دوران درک خواهید کرد چرا نباید بازدید از این اثرهنری را از دست بدهید.
خانه مشروطه تبریز
 
این مکان که محل شروع جنبش مشروطه هم محسوب می‌شود، در مساحت 1300 متر مربع به سبک معماری دوران قاجار ساخته شده است. این خانه با معماری زیبا و مسحورکننده‌ای که دارد یکی از جاذبه های گرشگری تبریز به‌حساب می‌آید که باید از آن دیدن کنید.
بنای تاریخی خانه مشروطه شامل باغی سرسبز، حوضچه‌ای زیبا و ساختمانی 2 طبقه است که پیش‌از ورود به ساختمان موزه نظرتان را جلب می‌کند. اگر از آن دسته از افرادی هستید که عاشق پنجره‌های مشبک با شیشه‌های رنگی زمان قاجاری است حتما به داخل خانه هم سر بزنید و از عبور نورها در فضای خانه لذت ببرید.
در ابتدا این خانه محل اقامت شخصی یکی از تاجران خوش‌نام تبریزی به‌نام حاج مهدی کوزه‌کنانی بود که بعدها به محل تجمع چهره‌های مشروطه‌خواه آذربایجان ازجمله ستارخان و باقرخان تبدیل شد. با بازدید از این خانه می‌توانید از معماری بسیار زیبا و چشم‌گیر آن لذت ببرید و هم می‌توانید با تاریخ زمان مشروطه بیشتر آشنا شوید.
موزه آذربایجان
این موزه دومین موزه آثار باستانی کشور ما و ازجمله جاذبه های گرشگری تبریز و گنجینه باستانی این شهر به‌حساب می‌آید. اگر به‌دنبال آثار هنری پیش‌از اسلام و پس‌از آن هستید حتما از این موزه دیدن کنید. 
یکی از مزیت‌های بازدید از این موزه هم‌جواری آن با مسجد کبود است که به‌راحتی می‌توانید از هر 2 مکان در زمانی کوتاه دیدن کنید. بازگشایی این موزه در سال 1341 اتفاق افتاد و با بازدید از آن می‌توانید سیر تکامل شهر تبریز را به‌صورت مجازی ببینید. بسیاری از آثار تاریخی و باستانی ازجمله انواع سفالینه‌ها و سکه‌ها در این موزه نگهداری می‌شوند.
پارک ائل‌ گلی
 
یکی از جاذبه های گرشگری تبریز که به‌صورت رایگان می‌توانید از آن استفاده کنید پارک ائل‌گلی است که مکانی بسیار عالی برای قدم‌زدن‌ محسوب می‌شود. وجود حوضی بزرگ به ابعاد 200 در 200 متر با عمقی بین 3 تا 9 متر توانسته این پارک را به زیباترین مکان‌ها در تبریز تبدیل کند. 
از مزیت‌های تفریحی در پارک ائل‌گلی استفاده از امکانات قایق‌رانی در این دریاچه است که می‌تواند لذت‌بخش باشد. عمارت ائل‌گلی که یک بنای 8 ضلعی 2 طبقه است و به‌عنوان رستوران از آن استفاده می‌شود در مرکز این دریاچه قرار گرفته است. شما می‌توانید پس‌از قدم‌زدن در فضای پارک به این رستوران سر بزنید.
جمع‌بندی
در این مقاله تنها به چند مورد از جاذبه های گرشگری تبریز اشاره کردیم. تبریز به‌عنوان شهری که زمانی پایتخت ایران بوده و آن را یکی از مراکز تجاری در دنیا می‌شناسند، دارای جاذبه های بسیاری است.
 اگر فرصت بیشتری داشتید و به این شهر سفر کردید، حتما از مکان‌هایی مانند روستای کندوان تبریز، کوه عینالی، قبرستان پینه شلوار، موزه عصر آهن، برج ساعت، موزه قاجار، موزه‌ استاد شهریار، کلیسای استفانوس مقدس و خانه پروین اعتصامی هم دیدن کنید. شهر تبریز همراه با جاذبه‌های دیدنی که در اطراف خود دارد، می‌تواند یکی از بهترین سفرهای خاطره‌انگیزتان را بسازد.

بالا