لطفا منتظر باشید

جاذبه های گردشگری اصفهان

جاذبه های گردشگری اصفهان
اشتراک گذاری

جاذبه های گردشگری اصفهان این شهر را به یکی از توریست‌پذیرترین و جذاب‌ترین شهرهای کشور تبدیل کرده است‌. شما در این شهر تاریخی می‌توانید با معماری بی‌نظیر بناها در دوره‌های مختلف تاریخ آشنا شوید. در این مطلب تاجایی‌که ممکن بود، به معرفی انواع آثار تاریخی، دیدنی و جذاب شهر اصفهان پرداخته‌ایم.

تاریخی‌ترین جاذبه های گردشگری اصفهان

شهر اصفهان به‌سبب قدمت زیادی که دارد، جاذبه‌های تاریخی و دیدنی بسیاری در آن ساخته شده است. این بناهای تاریخی که در ادامه به معرفی آن‌ها پرداخته‌ایم، وصف حال اصفهان را در دوره‌های مختلفی از تاریخ نشان می‌دهند.

میدان نقش جهان

معروف‌ترین جاذبه تاریخی اصفهان، میدان نقش جهان است. این میدان که ابتدا، میدان شاه نام داشت، بعداز انقلاب به میدان امام تغییر نام یافت. ساخت این میدان به ابعاد ۵۶۰×۱۶۰ متر و بناهای اطراف آن سال‌ها طول کشیده است تا به‌شکل امروزی درآید. میدان نقش جهان دومین میدان بزرگ دنیا است که نه‌تنها در ایران، بلکه در جهان نیز شهرت دارد.

پل خواجو

هدف از ساخت پل خواجو در ابتدا محلی برای اقامت شاه عباس دوم، تنطیم جریان آب، عبور و تردد افراد و حیوانات باربر بود، اما بعداز سال‌ها، به‌دلیل معماری بی‌نظیر و قرارگرفتن روی زاینده‌رود به یکی از جاذبه‌های تاریخی و دیدنی اصفهان تبدیل شد.

بازار قیصریه اصفهان

از جاذبه های گردشگری اصفهان، بازار قیصریه است که در زمان خود یکی از مجلل‌ترین بازارهای کشور به‌شمار می‌رفت. این بازار قدیمی در ضلع شمالی میدان نقش جهان و در سال‌های ۱۰۱۱ تا ۱۰۲۹ ساخته شده است.

کاخ عالی قاپو

کاخ عالی قاپو با ساختار و معماری شگفت‌انگیز و مجللی که دارد، سالانه گردشگران زیادی از سراسر کشور و توریست‌های خارجی را به خود جلب می‌کند. این کاخ ۶ طبقه، در دوران صفوی و در ضلع غربی میدان امام ساخته شده است.

سی و سه پل

پل بزرگ و دیدنی سی و سه پل در زمان خود جزء پل‌های شگفت‌انگیز جهان شناخته می‌شد، چراکه علاوه‌بر معماری محکم و استقامت بالایی که دارد، چشم‌اندازی زیبا و حیرت‌انگیز را نیز به خود اختصاص داده است‌. این پل در زمان شاه عباس صفوی ساخته شد و به‌نام‌های پل الله‌وردی‌خان و پل جلفا نیز شناخته می‌شود.

کاخ چهل ستون

از دیگر جاذبه‌های تاریخی اصفهان می‌توان کاخ چهل ستون را معرفی کرد. این بنا که مانند اکثر جاذبه‌های تاریخی این شهر در دوران صفوی ساخته شده است، توانسته شهرتی جهانی پیدا کند و در کتاب یونسکو نیز نام آن به‌عنوان میراث ملی ایران به ثبت رسیده است.

جاذبه های گردشگری اصفهان، اماکن مذهبی و زیارتی

در دوران صفویه اهمیت زیادی به مذهب و ساخت مساجد داده می‌شد. اصفهان که در دوره‌ای از این حکومت پایتخت ایران بوده است، مساجد و اماکن زیارتی متعددی دارد که در ادامه به چند مورد از آن‌ها اشاره کرده‌ایم.

مسجد شیخ لطف‌الله

مسجد شیخ لطف‌الله، بنایی که ساخت آن ۱۸ سال طول کشید. این مسجد در زمان شاه عباس اول و در قرن ۱۱ ساخته شد. چیزی که توانسته بازدیدکنندگان زیادی را به این بنا جذب کند، گنبدی خیره‌کننده و محرابی جذاب است. محمدرضا اصفهانی توانست با تلفیقی از هنر اسلامی و ایرانی و علوم مهندسی بنایی بی‌نظیر طراحی کند.

مسجد امام

این مسجد نیز از جاذبه های گردشگری اصفهان است که به‌همراه میدان نقش جهان در یونسکو به ثبت رسیده است. ساخت این مسجد منحصربه‌فرد نیز به دوران صفویه برمی‌گردد و نام‌های قبلی آن مسجد جامع یا مسجد شاه بوده است.

کلیسای وانک

بازدید از کلیسای وانک شما را یاد کلیساهای قدیمی و اصیل در فیلم‌های ایتالیایی می‌اندازد. شاه عباس دوم دستور ساخت این کلیسای مجلل و دیدنی را برای ارامنه این شهر در منطقه جلفا داده بود. گنبدها، سقف و دیوارهای این کلیسا به زیبایی هرچه تمام با کاشی‌کاری‌ها، نوشته‌ها و نقاشی‌های جذابی پوشیده شده‌اند.

منارجنبان

کمتر کسی است که نام منارجنبان با آن معماری خاص و نمای اصیلی که دارد را نشنیده باشد. در اصل این بنا آرامگاه عارفی درست‌کار به نام عمو عبدالله کارلادانی است، اما به‌دلیل ویژگی منحصربه‌فردی که دارد توانسته جزء مجبوب‌ترین بناهای تاریخی و دیدنی این شهر باشد.

این بنا ۲ مناره به نام‌های ایوان و چله‌خانه دارد.‌ با به‌حرکت‌درآمدن هر کدام از این مناره‌ها، مناره دیگری نیز تکان می‌خورد و این ویژگی، همان جذابیت بنای منارجنبان است.

موزه‌ها بخش خاطره‌انگیر جاذبه های گردشگری اصفهان

بازدید از موزه‌های اصفهان که در این بخش آن‌ها را معرفی کرده‌ایم، برای گردشگران به‌جز جنبه تفریحی که دارد، می‌تواند بازدیدکنندگان را با اشیاء، حیوانات، رسوم، علایق و نحوه زندگی در دوره‌های مختلفی از تاریخ کشور آشنا کند.

موزه موسیقی اصفهان

موزه موسیقی اصفهان یکی از موزه‌های خصوصی کشور است که توسط مهرداد جیحونی و شهریار شکرانی در سال ۹۴ احداث شده است. این ۲ موسیقی‌دان به هزینه و همت خودشان بیش از ۳۰۰ نوع ساز ایرانی را در این موزه گردآوری کرده‌اند.

موزه تاریخ طبیعی

این موزه در سال ۱۳۶۷ در تالار تیموری افتتاح شد. در این موزه، دایناسورها، گیاهان، حیوانات و دیگر جاذبه‌های طبیعی طی ۳۷ سال تلاش دکتر جعفریان از کشورهای مختلف در ۷ سالن جمع‌آوری شده‌اند.

موزه هنرهای تزئیینی یا رکیب خانه

بنای اصلی این موزه در زمان شاه عباس ساخته شد و مکانی برای نگهداری یراق‌آلات اسب‌ها بود. به همین دلیل به آن رکیب‌خانه می‌گفتند. در سال ۵۷ این مکان به موزه هنرهای تزئینی که شامل ۷ سالن اصلی و ساخته‌های سفالی، گچی، فلزی، خطاطی و نگارگری است، تغییر کاربری پیدا کرد و امکان بازدید از آن برای عموم فراهم شد.

جاذبه‌های تفریحی، لذت‌بخش‌ترین جاذبه های گردشگری اصفهان

بعداز معرفی آثار تاریخی و دیدنی اصفهان نوبت آن است که شما را با جاذبه‌های تفریحی این شهر نیز آشنا کنیم. این مکان‌ها که محلی برای تفریح و خوش‌گذرانی کودکان و بزرگ‌سالان هستند، عبارت‌اند از:

  • شهر رویاهای اصفهان، شهربازی در سطح بین‌المللی

  • پارک کوهستانی صفه

  • پارک ملی کلاه قاضی

  • پارک جنگلی ناژوان

  • تونل آکواریوم اصفهان

  • باغ پرندگان

  • باغ گل‌های اصفهان

  • پارک آبی آبسار

جمع‌بندی

جاذبه های گردشگری اصفهان شامل آثار و بناهای تاریخی، زیارتی، مذهبی، موزه‌ها و اماکن تفریحی و تجاری بسیاری است. اگر قصد سفر و گردشگری در این شهر تاریخی و دیدنی را دارید، بهتر است از قبل به فکر محل اقامت، خودرویی برای تردد و سایر امکانات رفاهی خود باشید تا نهایت لذت را از سفر خود ببرید.

بالا