لطفا منتظر باشید

جاذبه های گردشگری کرمانشاه

جاذبه های گردشگری کرمانشاه
اشتراک گذاری

جاذبه‌ های گردشگری کرمانشاه بسیار زیاد و متنوع و ترکیبی از تاریخ و طبیعت است. استان کرمانشاه حدود 4000 مکان دیدنی دارد. مرکز استان، شهر کرمانشاه بزرگترین و پرجمعیت‌ترین شهر کردنشین ایران است. شهری که طبیعت بکر و زیبایش خیره‌کننده بوده و مهمان‌نوازی مردمش از بدو ورود به شهر، احساس می‌شود.

همین موضوع باعث شده سفر به کرمانشاه تجربه‌ای چندگانه برای توریست‌ها به جای بگذارد. برای غرق شدن در دل طبیعت کرمانشاه و تمدن تاریخی این شهر، بهتر است اطلاعات کافی در مورد زیر‌و‌بم کرمانشاه را بدانید تا سفری دلپذیر و پرخاطره‌ای را تجربه کنید.

تالاب هشیلان و مارهای آن

تالاب هشیلان در 30 کیلومتری شهر زیبای کرماشاه قرار دارد. اداره حفاظت از محیط‌زیست، تیراندازی و شکار را در این منطقه ممنوع کرده است. در این تالاب حدود 110 جزیره کوچک و بزرگ وجود دارد که مساحت آنها از 1000 متر‌مکعب تا یک هکتار می‌رسد.

بعضی از این جزایر در زمستان یا در روزهای پرباران به‌علت افزایش آب، زیر آب می‌روند. نام این تالاب در گویش محلی از 2 کلمه هشی (مار) و لان (لانه) تشکیل می‌شود. علت این نام‌گذاری وجود تعداد زیادی مار در این منطقه است. تعداد مارهای آبی و چلیپر از همه بیشتر است.

سراب نیلوفر زیبا

سراب نیلوفر منطقه کوچکی است که در 20 کیلومتری شهر کرمانشاه واقع شده و اطراف این دریاچه تاسیسات رفاهی زیادی ساخته شده است. این منطقه پر از گل‌های نیلوفر آبی است. غنچه‌ها و برگ‌های نیلوفر در فصول گرم سر از آب بیرون می‌آورند و قسمت زیادی از دریاچه را می‌پوشانند. این سراب زیبا 55امین اثر طبیعی ملی است که 27 اسفند ماه 1387 در فهرست میراث طبیعی به ثبت رسیده است.

تکیه معاون‌الملک

حسن‌خان معین‌الرعایا، تکیه معاون‌الملک را در 114 سال پیش شروع به ساخت کرد و بعدها ساخت این تکیه توسط معین‌الملک تکمیل شد. این مجموعه متشکل از 3 قسمت با نام‌های حسینیه، زینبیه و عباسیه است.

رنگ‌های به‌کاررفته در کاشی طبیعی بوده و کاشی‌کاری این بنا در جهان بی‌همتاست. این تکیه‌گاه میزبان عزاداری مردم بوده و قدمت این تکیه‌گاه حدود یک قرن است.

قسمت زینبیه برای بانوان ساخته شده و زنان برای ورود از دری که در بخش بالایی زینبیه تعبیه شده بود استفاده می‌کردند. علت استفاده از این در این بود که بدون برخورد با آقایان رفت‌وآمد می‌کردند و در مراسم عزاداری حضور داشتند.

بخش حسینیه و عباسیه نیز برای عزاداری مردان ساخته شده بود که کاشی‌کاری‌های فوق‌العاده‌ای دارد. در‌حال‌حاضر در بخش حسینیه موزه پوشاک و لباس مردم راه‌اندازی شده است. 


 

تکیه بیگلربیگی از قاجار تا به‌اکنون

در بافت قدیمی کرمانشاه در محله فیض‌آباد تکیه بیلگربیگی قرار دارد. زمان ساخت این تکیه به سلطنت قاجار می‌رسد. آیینه‌کاری تکیه بیگلربیگی این تکیه را در کرمانشاه منحصر‌به‌فرد کرده است.

تالار آیینه‌کاری بزرگی در سمت غرب این تکیه که حسینیه بوده وجود دارد. این تالار با کتیبه‌هایی تزئین شده است که متعلق به دوران مظفرالدین شاه قاجار است‌. 

در 2 طرف این تالار اتاق‌های بزرگ مهمان‌خانه بیگلربیگی ساخته شده است. تکیه‌گاه بیگلربیگی هم‌اکنون به‌عنوان موزه خط و کتابت کرمانشاه، پذیرای علاقه‌مندان است. شما علاوه‌بر این می‌توانید اسناد و مدارک مربوط به خانواده بیگلربیگی را در این موزه مشاهده کنید.

جاذبه های گردشگری کرمانشاه و طاق‌بستان 

یکی از معروف‌ترین جاذبه های گردشگری کرمانشاه، طاق‌بستان است که در شمال غربی شهر قرار دارد. قدمت سنگ‌نبشته‌ها و سنگ‌نگاری‌های این مجموعه به دوران ساسانی برمی‌گردد.

این مجموعه شامل 2 طاق بزرگ و کوچک بوده و ارزش هنری و تاریخی بالایی دارد. حجاری‌های روی 2 طاق مربوط به صحنه‌های تاریخی تاج‌گذاری اردشیر‌دوم، خسرو‌پرویز و تاج‌گذاری شاهپور‌ دوم و سوم است.

وجود کوه و چشمه در این مجموعه علاوه‌بر مکان تاریخی و هنری، آن را به مکانی زیبا و دل‌انگیز برای گردشگری نیز تبدیل کرده که از قدیم‌الایام تا به امروز مورد توجه بوده است. این اثر در تاریخ 15 دی ماه 1310 در لیست آثار تاریخی کشورمان به ثبت رسیده است. طاق بستان قرار بوده به ثبت جهانی برسد اما کبابی‌ها و خانه‌های اطراف این مجموعه مخالف هستند و مشکلات زیادی برای این اثر تاریخی زیبا به‌وجود آورده‌اند. 

بیستون و آب‌وهوایش

بیستون جزء مکان‌های تاریخی جاذبه های گردشگری کرمانشاه به‌حساب می‌آید.  مجموعه بیستون در 30 کیلومتری شهر کرمانشاه جنوب شهر بیستون، پای کوهی با همین نام که در مسیر کرمانشاه همدان است، واقع شده است. شرایط مطلبوب آب‌‌وهوایی و قرارگیری مسیرهای مهمی مثل جاده ابریشم به‌علاوه قداست این کوه، باعث شد شاهان و فرمانروایان زیادی به این منطقه توجه کنند. آثار و یادگاری‌های بی‌نظیری در دل و دامنه این کوه وجود دارد.

در این مجموعه فرهنگی، طبیعی و تاریخی که مربوط به دوره هخامنشیان بوده، 28 اثر ملی به ثبت رسیده است. علاوه‌بر این 150 اثر تاریخی دیگر در حریم آن کشف شده و نقش‌برجسته داریوش و کتیبه‌اش، در سال 1385 در فهرست جهانی یونسکو قرار گرفت.

 

بالا